Viimastel kümnenditel on Eesti kunstiharidus tuginenud postmodernistlikule lähenemisviisile (Efland, Freedman, & Stuhr, 1996; Hardy, 2006; Hickman, 2008), milles seatakse prioriteediks erinevused ja mitmetähenduslikud tõlgendused ning väärtustatakse sealjuures kaasamist ja meeskonnatööd. Postmodernistlikus nägemuses on kunst sotsiokultuuriline, kunstiõpetus peaks hõlmama näiteid erinevatest visuaalsetest valdkondadest ja kunsti mõistmine eeldab konteksti mõistmist (Efland et al., 1996).
Mind on saatma jäänud mõte, et selleks et õppija õppetegevuseks valmis oleks, on tarvis tal esmalt tunnetada õppimisvajadust.
Kuidas seda aga teha? Mina olen leidnud lahenduse minikogemuste loomises. Kogemus, mis haarab Sinu endasse (immersion). Olgu selleks nt jalutuskäik mereäärde (vaata näidet kõrval) või ajatunnetuse testimiseks püüdlus tabada 1-minuti kestvust.
Kolbi kogemusringile tuginedes usun ka, et õppimisolukord ei setti vaid kogemuse enese kaudu, vaid tagasivaade ning reflektsioon aitab kogemusel uueks seoseks või mõistmiseks vormuda. Seega püüan ka õppeühikute käigus ja lõpus selleks tagasivaatamiseks aega hoida.
Õppetöö planeerimisel olen enim kasutama jäänud õpikaarte planeerimismeetodit (Kavanagh, 2019). See rõhutab õppeprotsessi ja õppeühiku iga tasandi planeerimisel esmalt eesmärgistamist ja eesmärkidest lähtumist. See viis viivitab teadlikult õppetegevuste kavamdamise etappi, et vältida vaid tegevustes mõtlemist. Õpikaare kujund rõhutab õppijate õppetegevuseks häälestamise, õpihuvi hoidmise ning refleksiooni planeerimise vajadust.
Foto: õppetöö planeerimine õpikaarte loogika alusel.
Zembylas & Papamichael (2017) toovad esile kolme alustala empaatia kujunemiseks. Nendeks on:
1. Aktiivne huvi teise inimese vaatenurga ja kogemuse vastu.
2. Püüdlus seda mõista, suutlikkus astuda samme mõistmise suunas.
3. Emotsionaalne ja kognitiivne avatus, mis võimaldab ka ambivalentsust taluda. Ning erinevusi nähakse pigem täiendavate faktoritena suhtluses.
Weisz & Sikara (2021) avavad empaatiat samuti kolme komponendi kaudu:
Kogemuste jagamine (experience sharing)
Teise vaatenurga võtmine (perspective taking)
Empaatiline mure (empathic concern)
Õppetöö raames tehtud foto: 6. klassi õpilased Dixitit mängimas.
Eelnevale tuginedes toon näite uue 6. klassigrupiga läbiviidud tunnist. Tund toimus kohe pärast tutvumistundi. Tutvustasin õppijatele Dixiti mängu ja reegelid. Küll aga selgitasin, et meie ei mängi võidu peale, vaid tegevuse enda tõttu. Dixit on nimelt mäng, mille raames tõlgendatakse fantaasiarikkalid illustratsioone mingi võtmesõna (nn pealkirja) kontektis ja püütakse ka oma kaartide seast leida just sellele pealkirjale vastav illustratsioon. See suunab õppijaid mitte otse välja ütlema, mis pildil kujutatud on, vaid pigem andma illustratsioonile kujundlikuma nimetuse. Tegevust saatsid valdavalt positiivsed emotsioonid ja jutuvada selle osas, kuidas keegi pilte ja pealkirja tõlgendas. Seega muutus tegevus ise ühiseks kogemuseks ja kogemuste jagamiseks. Kuna mängus edu saavutamiseks peavad osalejad mõtlema ka, kuidas esialgse pealkirja andnud inimene võiks piltetõlgendada ja mis sorti pealkirju esitada, siis suunas tegevus ka teise inimese vaatenurga võtma. Mängus tuli ka esile kurvameelseid seoseid, näiteks andis üks õppija kaardile pealkirjaks "Siis kui sõber kolib ära". Seega lubas see mäng ka õppijal ennast saatvaid murekohti väljendada. Mis tõi nii mulle õpetajana, kes ma tegevust klassis liikudes jälgisin kui ka grupikaaslastele esile õppijate individuaalsemat maailma.
Pean oluliseks õppijate sotsiaal-emotsinaaloskuste toetamist. Mind on saatma jäänud lause, et me ei tõuse oma oskuste kõrgusele, vaid langeme oma tugisüsteemide toele.
Ka õppija jaoks on oluline oma aine
Tundsin õppija palves: "Palun kirjutage kunstivahendite meeldetuletus mulle ka Stuudiumisse!", ära selle, et ta teab oma nõrkusi ja toetub Stuudiumile kui oma õppimise haldamissüsteemile. See ei olnud minu jaoks märk laiskusest, vaid ilming enesemääratluspädevuse avaldumisest.
Muidugi toimiks selles hetkes ka palve õpilaspäevikusse see meeldetuletus lisada, kui mõistan ka õppijat, kes sooviks kogu info ühest kohast kätte saada. Ma ei tea kas õppija saab Stuudiumis ka endale meeldetuletusi jätta, aga see võiks väärt lisandus olla.