Üldpädevuste toetamise kirjeldamine HTMi õppekava materjalide veebis
(2024 )
Õppeprotsesside kirjeldusete abimaterjal on mõeldud õpetaja töö toetamiseks, õppeprotsesside mõtestamiseks kunsti aineõppes ja õppija arengu toetamiseks. Üldpädevuste arendamise toetamiseks loodud artiklis tõin kunstiõppe kontekstis näiteid erinevate üldpädevuste komponentide ja mõtlemisoskuste tasandil. Loodan, et see ilmestab, et teadlikult kavandatud kunstiõppes on üldpädevuste kujundamiseks loomuomaselt avalduvaid ja mitmekesi võimalusi.
(2024)
Ligi 70 haridusentusiasti kogunesid koosdisaini ajutormile, et arutada eestikeelsele õppele ülemineku eeldusi. Kaks päeva olid täis inspiratsiooni, koostööd ja haridussüsteemi tulevikule pühendumist. Ajutormi tulemused integreeritakse Keelesammu programmi tegevustesse, et parimal moel haridustöötajaid toetada.
Projekt viidi läbi Haridusdisaini Keskuse eestvedamisel. Aeg: 27.-28.02.2024 (16 akh) Ajutormil olid mentoriteks: Merike Rehepapp (Haridusdisaini Keskus), Helen Arov (Haridusdisaini Keskus, Tallinna Ülikool) ning Daniel Kotsjuba (EKA)
KUHI konverents "Heureka! Kunstiga teadmisteni"
(2023)
2023 aasta KUHI konverentsil viisin läbi kaks töötuba. Esiteks koostöös Jane Remmiga töötoa "Ettevõtlikkus kunstiõppes". Töötoas tutvustasime Edu ja Tegu programmi raames tehtud õpiobjekti, mis avab ettevõtliku hoiaku rolli kunstis ning selle arendamiseks vajalikke osiseid. Õpiobjekti täiendamiseks oleme loonud õpetajatele enesehindamise küsimustiku, mis esitleb võimalikke klassitegevusi, mille kaudu kunstiõppes ettevõtlikkuspädevust toetada.
Teiseks töötoa "Kunstiõppe terviku planeerimine", kus võtsime vaatluse alla kunstiõppe protsessi planeerimise, mis arvestab tervikliku õppija kujunemise ja kaugemate sihtidega.
Õpetajate järelkasvu häkaton
(25.-26.08.2022 )
Ligi 50 õpetajat ja hariduselu entusiasti üle Eesti kohtusid kaheks päevaks, et leida paremaid küsimusi hariduselu olulisemate probleemide lahti harutamiseks. Minul oli võimalus koostöös Merike Rehepapiga kavandada häkatoni protsessi ja olla ühele häkatoni meeskonnale mentoriks. Vaata lähemalt siit.
Loo ja uuri kursus ja tugimaterjal
(2021 -...)
"Loo ja uuri!” on Eesti Kunstiakadeemia ja Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia ja kunstide instituudi ühiskoolitus üldhariduskooli õpilastele (8- 12. kl.) põhikoolis tehtava loovtöö ja gümnaasiumis valmiva õpilasuurimuse süvendatud toetamiseks. Kursus toimub 22/23 õppeaastal teist korda.
Lisaks toetavale kursusele lõime vaba ligipääsuga tugimaterjali loovuurimuse etappide toetuseks.
Õpiobjekt "Kunst ettevõtlikkuse vaatenurgast"
(2022)
Kunst ja ettevõtlikkus on loomulikult seotud. Pikema loovprotsessi läbimine eeldab ja ärgitab ettevõtlikkuse pädevusi nii professionaalidel kui ka õpilastel. Kunstniku elus on oluline ka ettevõtlus. Õpiobjekt tutvustab ettevõtlikku hoiakut ja selle vajaminevaid osiseid kunsti tegemisel ja õppeprotsessi, intervjuuvormis tehtud ülevaated kunstniku, kuraatori, galeristi elukutsetest avavad lisaks ka kunstivälja karjäärivõimalusi. Õpiobjektis on välja toodud suunised materjali kasutamiseks tunnis. Järgides terviklikku kunstiõppe mudelit pakub see võimalusi aruteludeks ja loovtegevusteks. Viimaks käsitleb õpiobjekt küsimust, milline on ettevõtlik (kunsti)õpetaja ja kuidas tema toimetulekut toetada.
Saaremaa Gümnaasiumi haridusdisaini meeskonna mentorlus
(2021 - ... )
Saaremaa Gümnaasiumi haridusdisaini meeskond toetab koosdisaini meetoditega õppiva organisatsiooni kujunemist. Esmaseks meeskonna väljakutseks on mõjusa mentorsüsteemi ülesehitamine ja sihiseadmine.
Projekti viiakse läbi Haridusdisaini Keskuse eestvedamisel.
KUHI 2021 täienduskoolitus
(2021)
KUHI 2021 täienduskoolitus “Ennastjuhtiva õppija toetamine kunsti õpetamisel” (6 EAP). Koolitus sai alguse küsimusest: Mida ja miks ma teen, et klassis toimuv oleks tulemuslik, tähenduslik ja mõnus? Koolituse eesmärk on toetada ja arendada kunstiõpetajate pädevusi ennastjuhtiva õppija toetamisel.
Võrumaa ja Läänemaa lasteaedade õpetajate koolitus
(2021)
Koolitusel "Väikelaste looming" arutame, mil moel toetab kunstitegevus lisaks loovusele ka väikelapse üldoskusi. Laps õpib kunsti kaudu ümbritsevat vaatlema ning väljendama oma tundeid ja mõtteid. Küll aga näeme, et mitmed lapsed pelgavad või kaotavad soovi kunstitegevustes osaleda. Võtame vaatluse alla, mis võib olla sellise olukorra põhjuseks ja kuidas väikelapse katsetamisjulgust toetada.
EKA õpetamiskonsultatsioonid
(2020-2021)
EKA õpetamiskonsultatsioonid toetavad õppejõu kui õpiolukorra looja identiteeti. Üks ühele kohtumine võimaldab minna õppetegevuse küsimustega märgatavalt sügavamale ja nii toetame teadvustatud õpetamist ja õppimist EKAs
EKA Hea Õpetamise seminarid
(2020-2021)
EKA Hea Õpetamise Seminarid on korra kuus toimuvad kokkusaamised, kus arutatakse ühiselt loomevaldkonna õpetamisega seotud teemasid, keerukusi, jagame häid praktikaid ning kohtume paljude inspireerivate külalistega.
NoDi
(2020)
Teine Noored Disainivad ehk NoDi toimus Muhu saarel Vanatoa Turismitalu inspireerivas keskkonnas. Teemaks oli kiiresti muutuv maailm ning kuidas see meie käitumist, kultuuri ja igapäevast elu kujundab. Mis see on, mis muutuseid esile kutsub? Kuidas tekib uus reaalsus ning kuidas seda ise luua?
Projekt viidi läbi Haridusdisaini Keskuse eestvedamisel.
Vaata ka: https://kunstikoolid.ee/nodi-2020/
Projekt "Disain kooli"
(2020)
Projekti eesmärk oli pakkuda üldhariduse tasandil täiendavat võimalust disainiõppeks ja pilootprojekti esmaseks eesmärgiks oli luua eeldused disaini märkamiseks, mõistmiseks ja analüüsimiseks. Disaini funktsioon üldhariduses on rikastada õppija pädevuspagasit disainimeetodite, mõtteviisi ja protsesside õpetamise abil.
Gümnaasiumi valikkursuste õpetajate koolitamine
(2019-2020)
Kaks gümnaasiumiastme valikainet „Arhitektuur kui elukeskkond“ ja „Disain ja protsess“ on põnevad ja vahetult igapäevase elukeskkonnaga seotud kursused täiendamaks üldhariduskooli programmi. Arhitektuur, disain ja elukeskkond on hübriidsed teemad, mis puudutavad kujutavat ja rakenduskunsti ning kunstiajalugu vaid ositi. Arhitektuuri- ja disainiõpe aga toetub 21. sajandi oskustele. Mõlemad valikkursused õpetavad nii õpetajat kui õppijat vaatama distsipliinide ja olemasolevate vormide vahele, otsima tühja kohta, kõnekat puudust, mida mh tulevases elukutsevalikus täita.
Lisaeriala Kunst koolituse korraldamine koostöös EKA avatud akadeemiaga
(2016-2017)
Kunstiõpetaja lisaeriala täienduskoolituskursuse eesmärgiks on pakkuda 20-le klassi- ja aineõpetajatele võimalus lisaeriala omandamiseks, mis toetab õpetaja oskusi õpilase loovat mõtlemist läbi kunstiliste tegevuste toetada.
Võtame ette!
EKA täienduskoolitus kunstiõpetajatele
(2016)
Projekti eesmärgiks on toetada kunstiõpetajat viima õpet koolist väljapoole, tutvuma Eesti kunstimaastiku erinevate võimalustega õppe rikastamiseks, algatama kunstiprojekte oma kogukonnas ja toetama ennastjuhtiva ja sotsiaalselt aktiivse õppija kujunemist. Koolituse tulemusena suudab kunstiõpetaja analüüsida oma planeeritud õpet ettevõtlikkuse toetamise valgusest ning on katsetanud läbi ühe metoodika või saanud tagasisidet kavandatud projektile, mis toetab ennastjuhtiva ja sotsiaalselt aktiive kunstiõppija kujunemist.
EKA Õpetajate Suvekool,
töötuba "Loovus ja maalikunst"
(2016)
Kolmel kohtumisel mõtestasime loovusteooriast saadud info praktilise tegevuse kaudu taas läbi, tutvusime eri maalitehnikatega ning võrdlesime professionaalseid kunstitarbeid ja koolilaste kunstivahendeid. Üheskoos katsetasime ja leiutasime ülesandeid, mis toetaksid nii enda kui ka oma õpilaste fantaasiat, divergentset mõtlemist ja loomisjulgust.
Fotol 1. klassi ühistöö.
Tunniga soovisin näidata lastele, et koostöö abil võime luua väga mõjusaid visuaale. Samuti, pidasin oluliseks selgitada, kuidas koostöö ja sõbralik õhkkond on koolis õppimise jaoks vajalik. Selle kaudu jõudsime ka plakatil kirjeldatud väärtusteni. Lisaks oli tunni eesmärk kindlasti ka lastele veidike põnevust pakkuda ja ohoo-efekti tekitada, sest õpilastele ei olnud teada, mis tükkidest kokku tuleb.
Vaata õppeülesande eeskujul loodud mosaiigikomplekti ka Kiusamist Vabaks kodulehelt.